سئو يا بهينه سازي سايت به چه معناست؟

يو پي اس، باتري يو پي اس، تعمير يو پي اس، يو پي اس apc

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

سئو يا بهينه سازي سايت به چه معناست؟

۱۷ بازديد

سئو يا بهينه سازي سايت به چه معناست؟

 سئو به چه معناست؟ – سئو – بهينه سازي سايت

سئو از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده است  كه مي توانيم آن را معادل عبارتي مانند  SEO يا بهينه سازي موتور جستجو بدانيم كه  همه آنها در واقع يك معني دارند در ادامه شما را با آنها آشنا خواهيم كرد.

سئو يا همان بهينه‌سازي موتور جستجو را نمي توانيم به معناي فريب بدانيم  يا اينكه بگوييم منظور دستكاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي است . در واقع سئو در جهت كمك كردن به بهبود رويت و همچنين ارتباط وب سايت‌ها در نتيجه هاي جستجوي طبيعي البته با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

به طور كلي مي توانيم بگوييم كه سئو مجموعه‌اي از روش‌ها است كه در جهت تغيير استراتژيك وب سايت‌ها ايجاد شده است . اين روند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه مي پردازد و همچنين افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو بيان خواهد كرد .

به عبارت ديگر سئو يك فرآيند راحت نمي باشد و نمي توان گفت به آساني پياده سازي شده است پس براي اين كار نياز به علم پيش زمينه و همچين دانش زياد و صبر خواهد بود . موتور‌هاي جستجو به دليل اينكه به صورت مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود را تغيير مي دهند قابل پيش بيني نيستند . به همين علت مهندسين سئو وظيفه دارند كه همواره اطلاعات خود را در اين زمينه بروز نگه دارند .

يكي از فعاليت هايي كه توسط سئوكار يا متخصص سئو انجام  مي گيرد سئو سايت يا بهينه سازي سايت  مي باشد .

الگوريتم رتبه‌بندي گوگل بيشتر از ۲۰۰ معيار جهت رتبه‌بندي يك سايت داشته است . بخاطر اين موضوع  مهندسين سئو بايد در جهت پياده‌سازي موفق سئو ، مهم‌ترين و اصلي ترين اين معيار‌ها را بدانند .

اوايل شروع سئو

اولين موتور‌هاي جستجو  در اوايل سال ۱۹۹۰ بود كه كار خود را شروع نمودند  ؛ مي توانيم به  Infoseek،Alta Vista و Yahoo به عنوان محبوب ترين آنها اشاره كنيم . در گذشته مردم به موتورهاي جستحو به چشم يك ليست فهرست شده نگاه مي نمودند كه بر اساس حروف الفبا مانند صفحه زرد، سئو اوليه صورت مي گرفته است . در بالايي اين ليست مي توان ليست صفحاتي همچون AAA را مشاهده كرد .

هنگامي كه اينترنت رشد كرد موجب شد كه موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر شوند كه اين موتورها براي كارشان از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده مي نمودند . روش كار در اين الگوريتم‌ها اين گونه بود كه معيار كلمه كليدي را بيشتر مي كردند و همچنين براي فهم محتويات سايت از برچسب‌هاي شبيه key-words استفاده ميكردند . (منظور از كلمات كليدي همان تعداد دفعاتي است كه يك عبارت يا كلمه كليدي در صفحه استفاده شده است و بر تعداد كل كلمات تقسيم شده است ) .

زماني كه اين نمونه پيشرفت ها گسترش پيدا كرد ؛ سئو براي اينكه سايت ها بيشتر نشان داده شوند فعاليت خودش را آغاز كرد . هنگامي كه توسط موتورهاي جستجو ، رتبه‌بندي صفحات را توسعه داده شد ، مهندسين سئو در واقع به دنبال پيدا كردن راه‌هايي بودند كه در جهت تاثيرپذيري رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده نمودن از راهكارها اخلاقي و چه غير اخلاقي باشند .

يك مقاله در نوامبر سال ۱۹۹۶ به واسطه نيويورك تايمز به چاپ رسيد كه در آن در مورد توسعه دهندگان وب مطالبي درج شده بود كه براي اينكه نتايج جستجو در بالاي صفحه قرار بگيرد از روش هاي غير اخلاقي استفاده مي شده است . در واقعه اين مقاله بيان مي كند كه به راحتي توسعه‌دهندگان وب يك سايت را بتوانند به همراه كلمات كليدي خاص كه عموما در پشت گرافيك سايت مخفي شده است ، بارگذاري مي كنند كه در نهايت اين كلمات كليدي توسط موتورهاي جستجو شمارش مي شود و موجب افزايش رتبه بندي سايت خواهد شد .

پيش از اين گفتيم كه بدست آوردن رتبه‌بندي بالا براي كلمات كليدي ويژه  در ابتداي كار خيلي راحت و آسان نسبت به امروز بوده است. زماني كه روش‌هاي غير اخلاقي بكار گرفته مي شود قرار گرفتن نتايج در بالاي ليست تضمين مي شود . اما اين روزها الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو بصورت پيچيده تري شده اند و براي مهندسين بهينه سازي مشكل است كه در موتورهاي جستجو دستكاري كنند ، البته اين موضوع بين مهندسي سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز موجود مي باشد .

سئو  چه اهدافي دارد ؟

سئو به وب سايت ها با هدف كمك در  بدست آوردن محل بالا در نتيجه هاي جستجوي طبيعي و بالابردن ارتباط بين صفحات و همچنين كلمات كليدي وارد شده به واسطه  كاربران مي باشد . اگر صفحات بيش تري با پرس و جوي كاربران به آنها نمايش داده شود موجب مي شود كه مزايايي زيادتري را به دنبال داشته باشد كه اين مزايا هم براي موتور جستجو است و زيرا در آن كاربر نتايج زيادتري را پيدا كرده است و هم براي كاربر . در اين گونه موارد مي توان گفت موتور جستجو قابل اعتماد شده است به دليل اينكه در بيشترين صفحات خود الگوريتم هاي مرتبط را نشان مي دهد .

زماني كه سئو در جهت افزايش عملكرد رتبه بندي سايت در نتايج جستجوي طبيعي كار خود را آغاز نمود ، اين روش به زمان و دانش در جهت پياده سازي روش هاي خود نياز داشت . براي اينكه يك سايت و يك صفحه بهينه باشد نياز به زمان است كه در واقع به عنوان يكي از بزرگترين سرمايه گذاري هاي اوليه مي باشد .

سئو ممكن است ماهها يا هفته ها براي رسيدن به يك نتيجه زمان ببرد زيرا اين روند به  چگونگي استفاده از كلمات كليدي رقابتي در بهينه سازي مرتبط مي شود . اين امكان وجود دارد كه به سرعت نتوان نتايج بهينه‌سازي جستجو را ديد ولي مي توانيم بگوييم پس از گذشت زمان مزايايي سئو موجب مي شود تا تعداد بازديدكنندگان زياد شود و رتبه بندي  سايت افزايش يابد . البته اين نكته براي وب سايت هاي بسيار اساسي و مهم است كه نتايج جستجو گوگل را در صفحه اول مشاهده كنند . (  نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول كه ۵۸٫۴ درصد كليك‌ها را شامل خواهد شد ) .

اين موضوع چندان هم تعجب آور نيست زيرا وب سايت ها خدمات و محصولاتي را كه مي فروشند براي رسيدن به رتبه يك با يكديگر رقابت مي كنند . مثلا شما يك كلمه كليدي مانند ” بيمه خودكار ” را با ۱ ونيم ميليون جستجو در گوگل در مدت يك ماه به خود اختصاص داده ايد حالا موضوع حاكي از اين است كه  ۳ جايگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازديدكنندگان و خود جايگاه اول ۳۶٫۴ درصد بازديدكنندگان را شما به خودتان اختصاص داده ايد . اين موضوع از ديد خيلي از سايت ها بسيار با ارزش تلقي مي گردد كه در بالاي نتايج جستجو قرار بگيرد كه بخصوص براي آن دسته از افرادي كه با بالا رفتن ترافيك سايتشان ، زياد شدن تعداد مشتريانشان هم رخ مي دهد .

مطالعه ديگري نشان داده است كه بسياري از افرادي كه جستجو را انجام مي دهند دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو كليك نمايند . اين مطالعه نشان مي دهد كه از كاربران گوگل تعداد ۷۲٫۳ درصد آن ها روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو كليك مي نمايند و فقط از كاربران ميزان  ۲۷٫۳ درصد هستند كه روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده كليك مي نمايند . اين موضوع را مي توانيم از ديگر دلايل شركت هاي سئو بدانيم كه حاضر مي شوند براي اين موضوع هم هزينه و هم زمان لازم را اختصاص دهند .

بصورت كلي هدف هاي سئو را مي توانيم به اختصار در قسمت زير بيان كنيم كه عبارت اند از :

  • تاثير زياد در بازديد وب سايت
  • ايجاد برند
  • افزايش ترافيك سايت
  • برخورداري وب سايت در صفحه نتايج موتور جستجو از رتبه بهتر .
  • افزايش ميزان فروش
  • ايده آل ترين ابزار براي تبليغات

سئو

سئو درون صفحه به چه معناست  ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه را مي توانيم مرتبط  به كنترل محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و …  و همچنين كنترل مستقيم كدها بدانيم ؛ اگر بخواهيم به عبارت ديگري اين موضوع را تعريف كنيم بايد بگوييك كه هر چيزي كه در سايت بازگذاري مي شود به SEO On Page مربوط خواهد شد . اين روش به طور كلي روشي اين است كه براي همه تلاش هاي بهينه سازي به عنوان روش پايه مي باشد به دليل اينكه جايي است كه شما بر روي آن كنترل زيادتري خواهيد داشت . در واقعه شما هر تغييري در محتويات سايت خودتان ايجاد كنيد بر روي نتايج جستجو تاثير پذير خواهد بود به همين دليل مهم مي باشد كه شما پيش از روش SEO Off Page بتوانيد روش SEO On Page بدرستي انجام داده باشيد .

سئو بيرون صفحه به چه معناست  ؟ (Off Page SEO)

روش بهينه سازي بيرون صفحه بر خلاف روش SEO On Page عمل مي كند . در روش SEO On Page توسعه وب سايت با كنترل مستقيم بالايي صورت مي پذيرد ولي در روش بهينه سازي بيرون صفحه شامل همگي ارتقاهايي مي باشد كه در بيرون از وب سايت شما صورت مي پذيرد كه در واقعه اين تمامي چيزهاي مي باشد كه ميتواند در بدست آوردن رتبه بندي بالاي سايت شما كمك نمايد  .

تمزكز SEO Off Page  در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (منظور پيوندهايي مي باشد كه از سايت‌هاي ديگر به سايت شما صورت مي گيرد ) است  بعد از آن از روش هاي خارج از وب سايت استفاده مي كند تا به بهينه سازي موتورهاي جستجو بپردازد .

SEO Off Page را مي توانيم يك فرآيند نامحدود بدانيم واسطه مهندسين سئو براي بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي گردد .

سئو كلاه – سفيد به چه معناست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه در واقعه سئو كلاه – سفيد را به دسته اي از تكنيك‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي كه از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو پيروي مي نمايند ، اشاره داشته است . در واقع اين موضوع را نمي توانيم دستكاري موتورهاي جستجو يا كاربران و يا فريب  بدانيم . گاهي از آن به نام سئو اخلاقي نيز بيان مي شود چون مي تواند به صورت دراز مدت نيز انجام گردد و يا اينكه براي بدست آوردن رتبه هاي بالا در نتايج موتورهاي جستجو از سياست هاي صحيح و يا دستورالعمل ها استفاده مي نمايد .

سئو كلاه – سياه به چه معناست  ؟ (Black Hat)

مي توانيم بگوييم كه سئو كلاه – سياه در واقع به گروهي از دستورات اشاره مي كند كه در جهت بازي ، فريب و دستكاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو بكار مي رود كه هدف در اين قسمت اين است كه رتبه بندي بالا را بدست آورد . اين موضوع بسيار مهم اين است كه شما آگاه باشيد اين روش ها غير اخلاقي مي باشند و به واسطه هيچ موتور جستجوي تاييد نخواهد شد و اگر اين روش ها را بكار بگيريد ممكن است براي هميشه خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را دنبال داشته باشيد .

اين امكان وجود دارد كه با انجام تاكتيك‌هاي سئو كلاه – سياه به يكباره در نتايج جستجو رشد  بالا برود اما مي تواند كه فهرست پايگاه داده موتور جستجو را به صورت كامل حذف كند و يا منجر به پرداخت جريمه شود .

مقالات در زمينه بهينه سازي موتور جستجو

در ادامه به برخي از مقالات در حيطه بهينه سازي موتور جستجو اشاره كرده ايم :

پژوهشي در استراتژي هاي بهينه سازي موتور جستجو در جهت  توسعه وب سايت هاي بزرگ

محقق در اين پژوهش اعتقاد دارد زماني كه   پياده سازي وب سايت تمام مي شود بسياري از شركت ها با مشكل مواجه مي شود كه اين شركت ها نمي دانند بايد چگونه در اينترنت سايت خود را معرفي كنند كه براي اين منظور بهترين راه بهينه سازي موتور جستجو مي باشد . بر اساس ۷۷ معياري كه ازموتورهاي جستجو و منابع مختلف در اين تحقيق بيان شده است  . استراتژي هاي بهينه سازي براي توسعه وب سايت را به شكل زير معرفي مي كنند :

  • بهبود ساختار سايت
  • استراتژي كلمات كليدي
  • استراتژي URL
  • بهينه سازي كد
  • پردازش كردن متن
  • بهينه سازي لينك هاي ورودي
  • استراتژي نام دامنه و هاست

آناليز تكنيك هاي بهينه سازي موتور جستجو

بهينه سازي شركت هاي گوگل و مايكروسافت توسط اين پژوهش استراتژي مورد بررسي و توضيح قرار داده شده است  و موردي كه در جهت مطالعه و آناليز قرار داده است، استراتژي هاي است كه به  شركت مايكروسافت مرتبط است . براي بهينه سازي موتور جستجو مهمترين و اساسي ترين معيارها از لحاظ محقق شامل عبارت زير هستند :

  • اضافه نمودن Allow يا DisAllow به نقشه سايت
  • اضافه نمودن URL به نقشه سايت
  • اضافه نمودن نقشه سايت به txt
  • استفاده كردن از ابزارهاي آناليز در جهت crawl

بهينه سازي موتور جستجو در جهت بالا بردن بهبود رويت وب سايت

محققان در اين تحقيق عواملي را در بالا بردن رتبه سايت تاثير پذير است را به ۳ قسمت تقسيم بندي مي نمايند :

  • شركت هاي دارنده موتور جستجو : جستجوكنندگان در صفحه هاي موتورهاي جستجو يك پرس و جو را اجرا مي نمايند بعد از آن نتايج  در صفحه نتايج موتور جستجو نمايش داده خواهد شد .
  • وب مسترها و شركت هاي بهينه سازي موتور جستجو : شركت هايي كه با استفاده نمودن از يكسري ابزار و مهارت ها تلاش مي نمايند تا در صفحه نتايج موتور جستجو رتبه وب سايت ها را بالا ببرند .
  • جستجو كنندگان در موتورهاي جستجو: افرادي مي باشند كه در موتورهاي جستجو براي پيدا كردن اطلاعات مورد احتياجشان تلاش مي كنند.

به عقيده محققان كساني كه وظيفه انجام امور بهينه سازي را دارند بايد  از نهايي ترين تغييرات الگوريتم هاي موتورهاي جستجو آگاه شوند  و اموري كه سبب مي شود  ترافيك سايت بالا رود  را به صورت دقيقي بشناسند

بايد آگاهي لازم  از كلماتي كه كاربران نهايي بدنبال آن مي گردند را هم در اختيار داشته باشند  و به عبارت ديگر مي توانيم بگوييم كه هميشه بايد اطلاعات خود را در سه دسته بروز نگه داشته باشند .

بهينه سازي موتور جستجو: مفاهيم آناليز فني

بر اساس دسته اي از مقالات ، مطالعات و راهنمايي ها در اين تحقيق ، به برخي از معاني بهينه سازي موتور جستجو بيان شده است . به اعتقاد محققين بهينه سازي موتور جستجو مي تواند فرآيندي به شمار بيايد كه هرگز تمام نخواهد شد و براي بهتر كردن رتبه سايت تكنيك هاي بسياري وجود داشته است در هر صورت براي پياده سازي آنها مشكلاتي مطرح است :

در اين تحقيق براي بهينه سازي تكنيك هايي كه عنوان شده است شامل موارد زير است :

  • بالا رفتن لينك هاي خارجي
  • تغيير اسم فايل ها
  • لينك يك طرفه
  • كلمات كليدي
  • استفاده نمودن از Meta Tag
  • استفاده درست از عنوان
  • استفاده نمودن از txt
  • فرآيند بهينه سازي محتوا
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.